fbpx

A paintball története III. – hyperball, airball, elektropneumatikus markerek

A 90-es évek második felében sok fontos változás történt a paintball sportban. Megjelentek például az első elektropneumatikus markerek, feltalálták az airballt és egységesültek a biztonsági szabályok.

A fél-automata paintball markerek és a játszatás felemelkedése

A 90-es évekb elején a fél-automata markerek ebben az időben még nagyon nehezek, kényesek, megbízhatatlanok és drágák voltak. A Kingman International egyszer és mindenkorra változtatott ezen az első Spyder markerrel. A Spyder volt az első tömegben gyártott, alumínium házas fél-automata paintball puska, amit könnyű volt karbantartani és megfizethető áron hozzá lehetett jutni. Egyik pillanatról a másikra azok a játékosok, akik vékony pénztárcájuk miatt használtak pumpás markereket, már megengedhették maguknak a fél-automata paintball puskákat is. Így a pumpás markerek szinte eltűntek a pályákról, kivéve egy szűk szubkultúrát, akik életben tartottak egy-két modellt. (Ez a szubkultúra egyébként Amerikában a mai napig él.)

Dave Youngblood

Dave „Youngblood” DeHaan az Action Pursuit Game magazin címlapján

Egy fiatal dél-kaliforniai játékos Dave „Youngblood” DeHaan, Earon Carternél és más híres légfegyvergyártóknál tanult. Sokak számára ismert volt az APG (Action Pursuit Game) magazin címlapjáról is, ahol öltönyben és egy krómozott markerrel jelent meg. Úgy döntött, hogy saját céget alapít a Dave Youngblood Enterprises-t, ismertebb nevén a Dye-t. A cég elkezdett markercsöveket, tuningcuccokat és egyedi Autococker-eket árulni. A Dye ahelyett, hogy megpróbált volna betörni az olcsó markerek piacára, arra törekedett, hogy az igazi paintball ínyencek márkája legyen a magas minőségű termékeivel. Ahogy a versenypaintball egyre nőtt, úgy vált a Dye a paintball sport elitjének szinonimájává.

Ebben az időben már volt több kisebb paintball-lal foglalkozó weboldal és hírcsoport a még gyerekcipőben járó interneten, de egy új oldal a Warpig.com lépett a színpadra. Rövidesen World And Regional Paintball Internet Group vagyis a Warpig lett a meghatározó weboldal a hírek, termékbemutatók és fórumbeszélgetések terén.

Rövidesen az első paintball világkupát is megtartották a floridai Kissimmee városában. A verseny helyszínének mai napig tartó sikere az olcsó repülőjegyeknek, szép környezetnek és időjárásnak és a minőségi pályának köszönhető. Az 1995-ös Világkupáról már az ESPN is közvetített. Bár ez volt az első paintball verseny, amit a nagyközönség is láthatott a televízióban, nem volt sikeres, mivel a mérkőzések nem voltak jól közvetíthetőek a játék formátuma miatt.

Új dizájn, elektropneumatikus markerek

96-os shocker paintball marker

1996-os shocker paintball marker

A kanadai Brass Eagle gyártót, amely Crosman-alapú paintball markereket, paintball golyókat és egyéb felszereléseket készített, a tulajdonos Aldo Perrone eladta a Daisy Manufacturing Company-nek. Ez vezetett egy teljesen új paintball marker dizájnhoz, ami a lehető legolcsóbb, nem lőfegyver kialakítású paintball puskákat jelentette. Néhány évvel később ennek az üzletpolitikának hatalmas következményei lettek a paintball iparra nézve.

Az egymással versengő cégek kifejlesztették az első elektronikus paintball markert. Az első Shocker 1996-ban került forgalomba. A PneuVentures Inc. volt a dizájner és a gyártó, a Smart Parts pedig a kizárólagos forgalmazó. A partnerség rövid életűnek bizonyult, 1997-től már maga a Smart Parts gyártotta a Shockereket, a PneuVentures pedig kifejlesztette, de soha nem dobta piacra a Cyber9000-et, amely LCD kijelzővel és beépített kronográffal is fel volt szerelve. Ugyanebben az évben a Brass Eagle kivált a Daisy-ből és önálló vállalat lett. A WDP (Who Dares Plays [Aki mer az játszik] a SAS „Aki mer az nyer” mottójából) kihozta az első Angel paintball puskát az Angel V6-ot. Ez az új forradalmi elektropneumatikus marker dizájn eredetileg Brass Eagle Angel néven futott volna, de a WDP és a Brass Eagle közti megállapodás sosem jött létre. A WDP végül saját maga árulta az Angel-t, ami egy legendás, kultikus paintball markerré vált köszönhetően nemcsak a magas minőségének, hanem a briliáns marketingnek és szponzorációs ajánlatoknak. 1998-tól a 2000-s évek elejéig az Angel volt az a marker, amivel a legtöbb versenyt nyerték a csapatok.

Hyperball és Airball, a paintball populárissá válása

Az 1996-97-es években két hasonló innovációt szántak a sport megújítására. A WDP egy angliai versenyen bemutatta a Hyperball-t. Az új koncepció lényege, hogy a korábbiakhoz képest kis pályán, bordázott locsolócsövekből épített fedezékek között játszanak a játékosok. A másik innováció az első airball pálya volt, ami a Hyperball-hoz hasonló koncepció volt azzal a különbséggel, hogy felfújható, lufiszerű fedezékekből állt. Ezeket a tervezetten épített pályákat arra találták ki, hogy népszerűsítsék a gyors játékot és, ami még fontosabb a paintballt nézőbaráttá tegyék. Hamarosan a versenypaintball elhagyta az erdőt és a terepmintás ruházatot és élénk színű ruházat lett az elfogadott.

1998-ban a paintball elkezdett felbukkanni a Walmart (amerikai áruházlánc) és más amerikai áruházak polcain, amikor a Brass Eagle bejuttatta a termékeit ezekbe az üzletekbe. Az eredmény nagy hatással volt az iparra. A paintball ezáltal még inkább az előtérbe került és még több játékosnak vált

Tippmann 98, paintball marker

A Tippmann 98 paintball marker a máig legnépszerűbb játszatásra használt marker.

elérhetővé azáltal, hogy a gyermekek szülei is láthatták: a paintball egy legális sport, amelyet egyre többen játszanak. Bár a játékosok száma robbanásszerűen nőtt, a folyamat árnyoldala az volt, hogy a gyenge minőségű markerek sok gondot okoztak a játékosoknak, illetve nőtt a markerekkel elkövetett garázdaság és egyéb visszaélések száma.

A Tippmann kiadta a Tippmann Model 98 paintball markert, ami eltérően az eddigi egyrészes dizájntól két részes markertestből állt. A Model 98 – beleszámítva különböző változatait például a 98 Custom-ot és a 98 Custom Platinumot – lett a valaha volt legnépszerűbb paintball pályákon használt marker köszönhetően a hihetetlen strapabíróságnak és megfizethető, de mégis minőségi kivitelének.

A biztonsági szabályok egységesülése

A sport néhány olyan területe, amely korábban nem esett semmilyen szabályozás alá részévé vált az ASTM-nek (Amerikai Társaság Tesztelésért és Anyagvizsgálatért), ez segítette standardizálni a sportot és minimalizálni a veszélyeket. A tűzgyorsaság a paintball maszkok lencséi és a torkolati tűzsebesség voltak az első tételek, amelyeket az ASTM bevizsgált. Az Amerikai Sporteszközgyártó szövetség (SGMA) hivatalosan is elfogadta a paintballt mint igazi sportot, ami tovább növelte a paintball mint sport legitimitását. Közben az NPPL 2001-ben írta elő kötelezően a csőzsák használatát a korábbi csődugók helyett. Erre azért volt szükség, mert a csűdugó nem volt elég jól látható, illetve növelni kellett a biztonságot, mivel az érzékeny elektronikus markerekkel véletlenül is lehetett rövid sorozatokat lőni, a csődugó, szemben a csőzsákkal pedig csak az első lövést fogta fel. Ahogy más innovációk esetén, úgy ebben az esetben is megmutatkozott a tendencia, miszerint a versenypaintballban létrejövő újítások lassan leszivárogtak a játszatóhelyek világába is. Hamarosan tehát a csőzsák lett a nemzetközileg elfogadott biztonsági csőblokkoló eszköz.

Verseny a piacon, verseny a pályán

2000-ben mutatkozott be az első Bob Long Intimidator marker, amely gyorsan növelte használóinak körét, és hamarosan az egyik, ha nem a legnépszerűbb lett a versenymarker piacon. Így a WDP Angel mellett az Intimidator vagy más néven „Timmy” lett a legtöbb versenyző által használt versenymarker. A Brass Eagle 2002-ven megvásárolta a JT USA-t az eredeti tulajdonostól. Az NPS (National Paintball Supply) eredetileg főleg paintball felszerelések és festékgolyók eladásával foglalkozott, fokozatosan megalkotta saját termékeit, majd megvette a Diablo Direct-et, ezzel bebiztosítva a legnagyobb paintball gyártó kapacitást. A versengés a PMI és az NPS között egyre élesebbé vált, mivel ez a két gyártó/disztribútor látta el a paintball pályákat és boltokat.

Richmond Italia, egy meghatározó gyártó tulajdonosa megalkotta az új speedball formátumot az X-ball-t és létrehozott egy új ligát az NXL-t (National X-ball League). A X-Ball formátum célja az volt, hogy a paintball nézőbaráttá váljon. A játék szabályrendszere merített a hagyományos középen elhelyezett zászlós és kétzászlós verzióból, hozzátéve más sportokból merített szabályokat is például a csoportkörök, elődöntők, döntő rendszerét. Az új rendszerben kisebb, négyszög alakú pályán folyt a játék, szabályozott méretű és alakú fedezékek között és meghatározott ideig tartottak a mérkőzések. A csapatok megpróbálták átvinni zászlójukat az ellenfél kiindulási pontjához, ami a pálya másik végén helyezkedett el. Ha ez sikerült a játékidő megállt és szünet következett mely végén vissza kellett érni a csapat meghatározott kiindulási pontjára. Ezen, az amerikai futballhoz hasonló szabály mellett a hokiból vették át például a büntető zóna fogalmát is. E szerint, ha egy játékos szabálytalankodik és büntetést kap, akkor az időt egy erre kijelölt helyen (általában a csapat bázisa mögött lehálózott területen) kellett letölteni.

Az első Egyetemi Paintball Ligát 2000-ben tartották, ahol az Illinois-i Egyetem szerezte meg az első helyet. A 2002-es Világkupán történt meg az azóta hírhedté vált „Sniper Incidens”, amikor egy csapat játékosa egy fontos meccsükön nem játszott, helyette a pálya melletti közeli fás részről elrejtőzve kezdte lelövöldözni az ellenfél játékosait. Ez volt a valaha volt legnagyobb csalás a nemzetközi versenypaintballban. A verseny után az NPPL, a verseny szervezője, és a PSP (Paintball Sports Promotion) promóciós cég különváltak. A különválás eredménye lett két liga, akik a játékosokért és azért versenyeztek, hogy ki kerül először a televízióba.

A paintball szabadalmi háborúk

A Viewloader megszerezte az első elektromos paintball tár szabadalmi jogát. Ezt követően az összes versenytársnak jogdíjat kellett fizetni, ami a Paintball Szabadalmi Háborúk első hullámához vezetett.

2003-ban a Smart Parts megszerezte a szabadalmat azokra a markerekre, amelyek „elektro-pneumatikus szelepvezérelt zárszerkezetet használnak”. Ezt felhasználva a Smart Parts perek sorozatát indította azon markerekre, amelyek felhasználták ezt a technológiát a szabadalmaztatás alatti időszakban. Amikor az első pert megnyerték, az precedenst teremtett és egy hatalmas sokk érte a piacot. A fizetendő jogdíjakba és kárpótlási összegekbe számos cég ment tönkre. Néhány kisebb üzem azonnal befejezte az elektromos markerek gyártását vagy bezárt és a Smart Parts pereit jelölte meg fő okként. Az egész ellenhatásaként a Smart Parts-ot sok paintballos megutálta.

A K2 Sports, a híres sí és snowbard gyártó, belépett a piacra és felvásárolta a Brass Eagle-t. Így a Brass Eagle, a Viewloader és a JT egy ernyő alá kerültek, egy nagy sportdisztribútor égisze alá. A PMI megszerezte az R. P. Scherert megvásárolva ezzel a legnagyobb festékgolyó gyárat a világon.

paintball marker, paintball marker cső

A flatline és a hagyományos cső összehasonlítása a lövedék útja szerint.

A Tippmann kihozta az első Flatline csövet. Ez a csavart cső egy hátrafele csavart ad a paintball lövedéknek, így megnövelve a lőtávot és egyenesítve ki a röppályát. Bár sok játékos gondolta úgy, hogy ez csak egy trükk, a Flatline cső hatalmas követőtábort épített ki magának.

A sűrített levegős palackok egyre elfogadottabbak lettek, ahogy bebizonyosodtak, hogy a rendszer rossz hírének nincs semmi alapja, így ez lett a leginkább használt technológia a versenymarkereknél.

2004-ben a K2 Sports folytatta a piaci térhódítását azzal, hogy megszerezte a Worr Game Products-ot (WGP). A Summit Partners, egy befektetési csoport megszerezte a Tippmann Pneumatics-et és megváltoztatta a nevét Tippmann Sports-ra.

A sorozat és egyben utolsó részéből kiderül például, hogy mi volt a paintball új irányzata a 2000-es évek közepétől, mik a legújabb trendek és, hogy mi lett az eddigi utolsó kalibervita eredménye.

Paintball története négyrészes sorozatunk a linkre kattintva érhető el: A paintball története