A paintball története IV. – paintball a TV-ben, kalibervita új trendek

A 2000-es években bár a gazdasági válság negatív hatással volt a paintballra, de a sport fejlődése nem állt meg. Új irányzat felemelkedése, egyre olcsóbb markerek és paintball a TV-ben.

Egy új irányzat felemelkedése

woodsball, paintball

A paintball woodsball ágának követői körében egyre többen vannak, akik terepmintás versenyfelszerelésben játszanak.

Amíg a paintball magazinok és weboldalak a versenypaintball-ra fókuszáltak, a játékban egy új irányzat jött létre. A játékosok túlnyomó többsége még mindig terepmintás ruhába öltözve, erdei pályákon játszott. A paintball elitje, míg próbálta a sportot bejuttatni a televízióba, az erdei paintballozást negatív imázselemként értékelte és mindent elkövetett, hogy ezt távol tartsa a médiától. Függetlenül ettől, a tény az volt, hogy nemcsak a legnagyobb paintball vásárlóbázis nem akart airball pályákon játszani, hanem egyre nőtt az igény olyan markerekre és felszerelésekre, amelyek nagyon hasonlítanak az igazi fegyverekre. Ezt a folyamatosan növekvő szubkultúrát Milsim-nek (Military Simulation) nevezték el. Olyan cégek gyártottak számukra felszerelést mint például a Special Ops Paintball. Egyre több és több erdei paintballos cikk jelent meg és tűnt fel a tradicionális versenypaintballos magazinokban. Az összes gyártó felismerte, hogy mind a woodsball mind a versenyzők egyaránt fontosak. Ezért az összes marker és felszerelés, amely eredetileg nem volt terepmintás és nem katonai kinézetű, napjainkra elérhető feketében, terep, vagy olíva színűben. Növekszik azoknak a száma, akik ugyan az erdei, elhagyott épületekben történő paintballozást kedvelik, ám mégis hagyományos versenypaintball ruházatot és felszerelést viselnek, csak nem rikító, hanem a terephez alkalmazkodó színekben.

Verseny markerek egyre elérhetőbb áron

A Smart Parts Ion marker, amely az első alacsonyabb árkategóriájú versenymarker volt.

A Smart Parts Ion marker, amely az első alacsonyabb árkategóriájú versenymarker volt.

A 2005-ös évben megjelent a Smart Parts Ion marker. Az Ion egy egyszerűsített zárt boltrendszerű marker volt, leginkább a 2003-as Smart Parts Shocker SFT-hez hasonlított. Az Ion azonnal berobbant az olcsóbb versenymarkerek piacára. Ez a marker könnyű volt és nagy tűzgyorsaságot lehetett vele elérni a többi versenymarker árának körülbelül negyedéért. Hamarosan az alacsonyabb és a magasabb kategóriás markerek közti tűzgyorsasági különbség eltűnt, ezáltal megugrottak a festékgolyó eladások. Az Ion felpörgette a tuningalkatrészek piacát is, amire az Autocockerek aranykora óta nem volt példa. Ugyanebben az évben a Planet Eclipse kiadta az első Ego markert, ami egy nyitott bolt-rendszerű, elektro-pneumatikus paintball marker volt, felváltva a Bob Long Intimidatort a domináns profi markerek között.

A woodsballos forradalom folytatódott és ezt az ipar már nem hagyhatta figyelmen kívül. A Smart Parts kiadta az SP8-at, a sikeres Ion paintball marker milsim verzióját. A K2 kiadta a JT Tac-5-ot, a WGP pedig a Tactical Autococker-t. A PMI piacra dobta a PCS termékcsaládot, ami Tippmann-szerű markerekből és terepmintás ruházatból állt. A Tippmann kiadta az X7-et, egy magnézium testű markert, ami tetszés szerint módosítható volt és kiegészítőkkel különböző lőfegyverekre hasonlító markerré lehetett építeni. Egy Tippmann innovációs próbálkozás azonban megbukott, ez volt a Tippmann C3 propán hajtású paintball marker, ami a hegesztésből ismert gázt használta. A következő évben a Kingman kihozta az MR szériát, amelyből az első két marker az MR1 és az MR2 volt. Ebben az időben különböző terepen használható paintball cuccok például válltámaszok, maszkok, tubetartók, szerelékek, red dotok árasztották el a piacot.

A gazdasági válság szorításában

2006-ban a világgazdaságban tapasztalható visszaesés begyűrűzött a sportba is. Egy befektetési társaság tűnt fel és megvásárolta mind a PMI-t mind az NPS-t, egybeolvasztva a két legnagyobb disztribútort létrehozva ezzel a Kee Action Sports-ot. Dave Perlmutter és David Freeman is kiszállt a sportból, mialatt Gino Postorivo más iparágakban dolgozott, amíg a szerződésében foglalt paintball iparági tiltás le nem járt. A K2 váratlanul bejelentette, hogy csökkennek eladásai, ami további jele volt a globális gazdaság paintballra gyakorolt hatásának. Több gyártó is bezárt, vagy eladásra került a rossz értékesítési helyzet vagy a korábban már említett Smart Parts-os jogdíjkövetelések miatt.

paintball marker

Etek 1 paintball marker kiváló minősége, könnyű karbantarthatósága és kedvező ára miatt hamar a játékosok kedvence lett.

De ez a helyzet a jogdíjak terén 2007 közepén megváltozott. A WDP ahelyett, hogy fizette volna a jogdíjat ismét bíróságra ment. Egy nagyon költséges pereskedés után a bíróság kimondta, hogy bár a WDP későn adta be a szabadalmi kérelmét, de részt vett az electro-pneumatikus marker megalkotásában. Ennek eredményeként a szabadalom megosztásra került a WDP és a Smart Parts között.

2005 és 2009 között olyan, új paintball markereket adtak ki, amelyek a Smart Parts Ion versenytársai lettek. Ilyen volt például a Planet Eclipse rendkívül jó minőségű E-tek sorozata vagy a Dye kevésbé jól sikerült Proto Rail-je. A tárak terén a Halo B és a Viewloader VLocity voltak az egyeduralkodók, mígnem a Dye piacra dobta a Rotor tárat 2009-ben. A Rotor azonnal lemosta a pályáról a versenytársait és lett a legnépszerűbb paintball tár köszönhetően gyors adagolásának és strapabíró kialakításának.

A paintball a TV-ben

Az NPPL-nek és a PSP-nek is sikerült bekerülnie a TV-be, de egyik sem bizonyult sikeresnek a nézők körében. Mivel kiderült, hogy a televízióba kerülés nem csodafegyvere a paintball népszerűsítésének, a versenyzésbe érkező szponzori pénzek elkezdtek apadni. Ennek hatására az NPPL, amit a WDP támogatott 2008-ban csődbe is ment. A PSP, ami magába olvasztotta az NXL formátumát lett a donimáns versenysorozat. A woodsball, beleértve a scenariókat továbbra is növekedett. A nagy játékok és scenario-k ezres nagyságrendű játékost vonzottak, ezek közül néhány az Oklahoma D-Day, Skirmish Invasion Of Normandy, és a Living Legends a szaklapok főcímeibe is bekerült. Ebben az időszakban alakult meg néhány woodsball verseny is.

Greg Hastings, egy elismert profi játékos és a Redz Paintball gyártó alapítója sikeresen mutatta be konzolos játékát Xbox platformra. A Greg Hasting’s Tournament Paintball fogadtatása jó volt mind a játékosok, mind a gémerközösségben, bemutatva ezzel a sportot még több embernek. Egy későbbi kiadás, a Tournament Paintball Max’d, továbbfejlesztett és Sony PS2-re írt változata volt a játéknak.

.68 helyett .50? Dehogyis!

paintball golyó méret

A .50 és a .68-as lövedékek összehasonlítva.

2009-ben olyan történt, ami az elmúlt 20 évben nem. A lövedékek mérete körüli vita robbant ki. A G. I. Milsim (Amit később G.I. Sportz-ra neveztek át) elkezdte propagálni az .50-es kalibert olyan eszközökhöz, amelyek eredetileg .68-asok voltak. A játékosoknak egyértelmű és elutasító volt a reakciója, ezért a koncepció gyorsan megbukott. A nagy meglepetés az volt, hogy az .50-es kaliberű lövedékek a játszatóhelyeken népszerűvé váltak Amerikában. Bár a versenyzők nem váltottak .50-es kaliberre, de a játszatásokon a kis becsapódási energiájú lövedékek népszerűvé váltak főleg a fiatalok számára szánt játékoknál. A JT ennek megfelelően kiadta a gyermekeknek és családoknak szánt paintball puskáját a JT Splatmastert. Érdekesség, hogy a Splatmaster nevet az egyik első markertől kölcsönözték. A Splatmasterek műanyag borítású, pumpás gyermek paintall markerek, amelyek .50-es kaliberű lövedékeket használnak. Ez a termék hamarosan nagyon népszerű lett a gyerekek és családok körében. Halloween-i és más családi eseményeket is elkezdtek a gyerekeknek szervezni a Splatmaster segítségével.

2010-ben és 2011-ben sok változást hozott az iparban. Kee Action Sports megszerezte a JT-t a WGP-t, a Viewloadert és a Brass Eagle-t,  így a legnagyobb disztribútorrá vált a felszerelések terén. A Smart Parts sokakat meglepett, amikor csődöt jelentett, éppúgy mint az Angel Paintball Sports, vagy ahogy sokan ismerték a WDP. Az elektronikus paintball markerek szellemi tulajdonjoga így a KEE-re szállt. A Gardner testvérek nem hagyták el a paintball világát, a cégük a DLX Technologies, ami manapság a Luxe markert gyártja még mindig erős maradt. Később a GoG Paintball nevű céggel elsősorban a kezdő játékosokra fókuszáltak. Gino Postorivo is visszatérhetett a piacra és megalapította a Valken Paintball-t, egy új gyártót és disztribútort, ami a KEE-vel szállt versenybe.

A paintball a következő években elsősorban az új játékosok bevonzására törekedett.

2013-ban a Kee Action Sports megszerezte a Kingman-t, mialatt a Valken a Sly Paintball-t, egy népszerű maszk gyártót. 2014-ben pedig a GI Sports felvásárolta a Tippmann Sports-ot.

Érdekes tehát, hogy a 2000-es évek nem tették a paintballt tömegsporttá, sokkal inkább elkezdett színesedni a kínálat, és a sport egyre többféle módon szólít meg embereket, legyen szó milsim-ről, versenypaintball-ról, csapatépítésről vagy hobbi erdei játékokról.

Paintball története négyrészes sorozatunk a linkre kattintva érhető el: A paintball története